Lions Club in Belgïe, L.C. Brussels Amigo - Bruxelles

Lions club Brussels Amigo - Belgïe

Uw lions club in hartje Brussels

In Brussels - EEN tweetalige club lions - EIGEN identiteit

Onze L.C. Club Brussels Amigo werd in 2008 opgericht op initiatief van Paula Raiglot, en de formele erkenning volgde in 2009. Wij zijn de enige tweetalige (NL/F) en gemengde (M/V) Lions Club in België ( Bruxelles ).

De naam « Amigo » werd heel bewust gekozen : internationaal erkend als vriend, en vriendschap is toch de basis van het « Lionisme », Amigo verwijst ook naar de plaats waar wij samenkomen : vrunt in de 17 eeuw betekende de gevangenis, de Spanjaarden hebben vrunt met vriend verward en zo werd de gevangenis in die buurt amigo genoemd.

Onze waarden : openheid van geest, verdraagzaamheid, solidariteit en diversiteit zijn waarden die ons nauw aan het hart liggen. Onze leuze is « Eenheid in verscheidenheid » en je zou het ook kunnen omgooien « Verscheidenheid in eenheid ». Wij willen inderdaad niet opgesloten worden in een verlammend conservatisme of bekrompenheid, integendeel, universele waarden zijn onze motor. In onze club zijn alle leeftijdscategoriën vertegenwoordigd.

Wij houden ook van Brussel en in het bijzonder van het historische stadscentrum.

Onze bestaansreden is fondsenwerving voor onze sociale projecten. Al onze leden zijn vrijwilligers. Wij zijn op zoek naar mecenaat en sponsoring van privépersonen en bedrijven.

Onze activiteiten om fondsen te werven: elk jaar organiseren wij een Champagneproeverij en-verkoop en een feestlijke brunch. Daarnaast organiseert Lions Club Brussels Amigo occasioneel bijvoorbeeld ook concerten en avondfeesten. Deelname aan onze activiteiten is een bijdrage aan een heel goed doel, terwijl je een fijne tijd doorbrengt in aangenaam gezelschap.

Lions Club Brussels Amigo ondersteunt verschillende sociale projecten, met een focus op de steun aan minderbedeelde kinderen in Brussel. Meer over onze sociale projecten[PDJ1] . Alle projecten worden in dezelfde optiek behandeld: mensen proberen te helpen en de doelgroep rechtstreeks bereiken met zowel materiële als concrete hulp.

Tweemaandelijkse statutaire vergaderingen : onze leden vergaderen twee maal per maand onder de middag in de bibliotheek van het Cercle des Voyageurs, vlakbij Manneken Pis. De vergaderingen van de woensdag worden in het Nederlands gehouden, die van de donderdag in het Frans. Al onze leden zijn dus vlot tweetalig.

Internationale context :

zoals alle Lions Clubs behoren ook wij tot Lions International, de grootste caritatieve, niet professionele NGO ter wereld, die sinds 1948 in de Verenigde Naties zetelt met raadgevende stem. Meer informatie over Lions International vind je hier.

Foto: ©Guido Bottacchi